NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
عُمَرَ بْنِ
مَيْسَرَةَ
وَعُثْمَانُ
بْنُ أَبِي شَيْبَةَ
الْمَعْنَى
قَالَا
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ جَعْفَرٍ
عَنْ
شُعْبَةَ
عَنْ
الْحَكَمِ
عَنْ
عُمَارَةَ
بْنِ
عُمَيْرٍ
عَنْ أُمِّهِ
عَنْ
عَائِشَةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّهُ
قَالَ وَلَدُ
الرَّجُلِ
مِنْ
كَسْبِهِ
مِنْ أَطْيَبِ
كَسْبِهِ
فَكُلُوا
مِنْ
أَمْوَالِهِمْ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
حَمَّادُ
بْنُ أَبِي
سُلَيْمَانَ
زَادَ فِيهِ
إِذَا
احْتَجْتُمْ
وَهُوَ
مُنْكَرٌ
Hz. Âişe (r.anha)'den,
Rasûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
"İnsanın çocuğu,
kazandıklarının en iyilerindendir. Onların mallarından yiyiniz."
Ebû Dâvûd dedi ki:
Hammâd b. Ebı Süleyman, hadiste:
"İhtiyaç duyduğunuz
zaman" sözünü ilave etti, (ama) o münkerdir.
İzah:
Nesâî, buyu'; İbn Mâce,
ticârât
Çocuğun, babasının
kazancı sayılması mecazi bir ifadedir. Yoksa gerçek manada çocuk kazanç olamaz.
Çünkü kazanç mal cinsinden olabilir. Çocuk ise mal değildir.
Hammâd'ın rivayetindeki
ilâve, ana babanın çocuklarının mallarından yiyebilmelerinin muhtaç olmaları
hali ile kayıtlı olduğunu göstermektedir. Yukarıdaki hadisin izahında da temas
edildiği üzere bu, îmam Şafiî'nin görüşüdür.
Ancak Hammâd'ın
rivayetindeki ilâve münkerdir.
Bezlü'l-Mechûd'da; Ebû
Davud'un Hammâd'ın rivayetindeki ilâve için "münkerdir" demesi, hadis
ıstılahından bir sapma olarak değerlendirilmektedir. Çünkü münker, zayıf bir
ravinin sika ravilere muhalefet etmesidir. Bu hadiste ise böyle bir muhalefet
sözkonusu değildir. Çünkü metindeki bir ilâve, daha güçlü bir ravinin
rivayetine çelişki değildir. Bu ilâve olsa olsa müstakil bir hadis
sayılabilir. Eğer zayıf ravinin rivayetindeki ilâve, sika ravinin rivayetine
zıt sayılsa bile bu, münker değil, şâz olur.
Âlimlerin cumhuruna
göre; anne baba ister muhtaç olsun ister olmasın, çocuklarının mallarından
yiyebilirler. Onlara danışmalarına gerek yoktur.